Friday, October 25, 2024

Creating liberating content

40 Nelayan Asing Ditahan...

KUALA TERENGGANU - Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (APMM) Daerah Maritim (DM) 9 Kuala...

Wanita Maut Dipercayai Didera...

JITRA - Seorang wanita maut dipercayai didera seorang lelaki di sebuah rumah yang...

PDRM Tiada Kompromi Kepada...

KUALA LUMPUR - Polis Diraja Malaysia (PDRM) tidak akan berkompromi dengan pekerja warga...

Serbu Pusat Kusta, 10...

KUALA LUMPUR - Jabatan Imigresen Selangor menahan 10 pendatang asing tanpa izin (PATI)...

Jerman Hantar 2 Kapal Perang Ke Indo-Pasifik Pada 2024

BERLIN: Jerman akan menghantar dua kapal perang ke Indo-Pasifik pada 2024, kata Menteri Pertahanannya, Boris Pistorius hari ini.

Ikuti Mynewshub: Telegram

Komen itu hadir ketika ketegangan semakin meningkat antara China dan Taiwan, serta mengenai Laut China Selatan yang dipertikaikan.

Bercakap pada Dialog Shangri-La di Singapura, persidangan keselamatan paling penting di Asia, Pistorius berkata negara-negara perlu menyokong perintah antarabangsa berasaskan peraturan dan perlindungan laluan maritim utama.

“Untuk tujuan ini, kerajaan persekutuan Jerman menghantar frigat ke Indo-Pasifik pada 2021 dan sekali lagi pada 2024, akan menggunakan aset maritim – kali ini frigat dan kapal bekalan – ke wilayah itu,” katanya menurut skrip ucapannya yang diedarkan kementerian pertahanan di Berlin.

Beliau menambah, penempatan dua kapal itu tidak ditujukan terhadap mana-mana negara, satu kenyataan yang nampaknya diarahkan ke China.

“Sebaliknya, mereka berdedikasi untuk melindungi perintah antarabangsa berasaskan peraturan yang kita semua mendaftar dan yang kita semua patut mendapat manfaat daripadanya – sama ada di Mediterranean, di Teluk Bengal atau di Laut China Selatan,” katanya.

Dengan menunjukkan kehadiran ketenteraan lebih besar di rantau ini, Jerman sedang menyusuri laluan antara kepentingan keselamatan dan ekonominya, kerana China adalah rakan perdagangan terpenting Berlin.


Pada 2021, sebuah kapal perang Jerman belayar ke Laut China Selatan buat kali pertama dalam tempoh hampir 20 tahun.

Ia satu langkah menyaksikan Berlin menyertai negara Barat lain dalam memperluaskan kehadiran ketenteraannya di rantau itu di tengah-tengah kebimbangan yang semakin meningkat terhadap cita-cita wilayah China. – AGENSI

China mendakwa hampir keseluruhan Laut China Selatan sebagai miliknya, walaupun tribunal antarabangsa memutuskan bahawa Beijing tidak mempunyai asas undang-undang untuk tuntutan ini.

China juga membina pos tentera di pulau buatan di perairan yang mengandungi medan gas dan penangkapan ikan.

Kira-kira 40 peratus daripada perdagangan asing Eropah mengalir melalui Laut China Selatan.

BHonline-

TINGGLKAN KOMEN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

Kategori