Friday, October 25, 2024

Creating liberating content

Lebih 600 Graduan UPSI...

TANJUNG MALIM - Sebanyak 646 graduan Ijazah Sarjana Muda Universiti Pendidikan Sultan Idris...

Terus Belajar Sehingga Usia...

UNGKAPAN Arab ada mengatakan “Tuntutlah ilmu dari buaian hingga liang lahad” yang bawa...

Tumbuk OKU: LFL Mahu...

Lawyers for Liberty (LFL) menuntut pertuduhan jenayah, dan bukannya sekadar tindakan tatatertib dimulakan...

2 Ceramah Ustaz Wadi...

Kuala Lumpur : Penceramah bebas, Mohamad Wadi Annuar memaklumkan dua ceramahnya di Selangor...

Kanada Tetap Zon Perlindungan Marin Terbesar

MONTREAL : Kanada menetapkan zon perlindungan marin terbesar di negara itu di luar pantai Vancouver, ke arah melindungi satu pertiga daripada lautannya menjelang akhir dekad.

IKUTI CHANNEL MYNEWSHUB DI WHATSAPP…..

Zon seluas 133,000 kilometer (km) persegi itu diumumkan dalam satu kenyataan bersama oleh jabatan perikanan dan lautan Kanada serta pemimpin empat Bangsa-bangsa Pertama pada Khamis.

“Hari ini, kita mengambil langkah besar ke hadapan dalam melindungi lautan Kanada,” kata menteri jabatan itu, Diane Lebouthillier.

Lebouthillier berkata, kawasan perlindungan marin baharu membawa Kanada “separuh jalan ke arah matlamat kita untuk memulihara 30 peratus lautan kita menjelang 2030.”

“Lautan menjaga kita dan kita mesti menjaganya juga,” kata Judith Sayer dari bangsa Nuu-chah-nulth.

Kanada semakin hampir untuk memenuhi komitmen bersejarah yang dinyatakan negara dunia pada Sidang Kemuncak Biodiversiti Montreal pada Disember 2022.


Zon itu, yang terletak kira-kira 150 km dari Pulau Vancouver adalah hasil perjanjian yang ditandatangani pada Januari 2023 oleh Ottawa dan bangsa Nuu-chah-nulth Haida, Quatsino serta Pacheedaht.

Kawasan itu adalah habitat kepada puluhan spesies ikan, burung laut, mamalia invertebrata dan marin, termasuk paus pembunuh, memerang laut serta ikan lumba-lumba.

Jabatan perikanan dan lautan Kanada, berkata di bawah air, dasar laut menjadi habitat “spesies air dalam yang jarang ditemui dan unik, yang kedua-duanya luar biasa serta penting dari segi budaya.”

Pertubuhan bukan kerajaan (NGO) Oceana Canada memuji usaha itu sebagai “langkah penting ke arah memelihara biodiversiti marin” dengan menghalang aktiviti seperti pukat tunda bawah dan pembuangan.

-AFP

1 komen

TINGGLKAN KOMEN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

Kategori