Friday, October 25, 2024

Creating liberating content

SPRM Tangguh Papar Senarai...

SENARAI perisytiharan harta anggota kabinet dan anggota Parlimen yang sepatutnya dipaparkan di portal...

PAS Nasihat Tun M...

KUALA LUMPUR - Pemuda PAS menasihati mantan Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad...

Anggota Polis Dituduh Minta,...

JOHOR BAHRU - Seorang anggota polis mengaku tidak bersalah di Mahkamah Sesyen di...

Program Jom Masuk UniMAP...

KANGAR - Enam negeri dipilih untuk program 'Jom Masuk UniMAP (Universiti Malaysia Perlis)'...

Aktivis Buruh Cadang Gaji Maksimum Kurangkan Jurang Gaji ‘Melampau’

Meski mengalu-alukan kenaikan gaji penjawat awam, aktivis buruh Callistus Antony D’Angelus berkata bahawa undang-undang yang mengawal pekerjaan sektor swasta perlu diperbaharui agar ia bertindak balas dengan cara yang sama.

IKUTI CHANNEL MYNEWSHUB DI WHATSAPP…..

Dalam satu kenyataan hari ini, dia berkata jurang gaji dalam sektor swasta telah mencapai tahap “melampau” dan mencadangkan pelaksanaan gaji maksimum bagi mengekangnya.

“Pelarasan gaji 7 hingga 15 peratus, di mana kos sara hidup meningkat secara mendadak sejak beberapa tahun lalu, akan membawa tahap gaji penjawat awam ke tahap yang munasabah.

“Ia masih tidak memastikan setiap penjawat awam mendapat gaji kehidupan wajar, namun ia adalah satu langkah ke arah yang betul dan penambahbaikan yang progresif dalam perhatian perlu dibuat selepas ini,” kata D’Angelus.

Dia berkata walaupun Perdana Menteri Anwar Ibrahim menyeru sektor swasta membayar gaji yang munasabah, ia tidak mungkin membuahkan hasil tanpa pembaharuan.

“Ini adalah satu cabaran besar jika kita bergantung kepada sektor swasta untuk melakukannya atas kerelaan mereka sendiri, di mana mereka telah terbiasa beroperasi dalam sistem di mana mereka berusaha untuk memaksimumkan keuntungan melalui eksploitasi pekerja dan sumber negara.

“Sebarang persamaan dan kesaksamaan hanya boleh dicapai melalui reformasi perundangan, di mana kesaksamaan gaji dan layanan adil terhadap pekerja berdasarkan prinsip-prinsip hak asasi manusia yang sudah tertanam dalam perundangan,” tambahnya.

Perdana Menteri semalam mengumumkan pelarasan gaji 15 peratus untuk penjawat awam dalam kumpulan pelaksana, pengurusan dan profesional dan tujuh peratus kepada mereka dalam pengurusan tertinggi.

Pelarasan akan dilaksanakan secara berperingkat, bermula dari 1 Dis 2024, untuk Fasa 1, dan dari 1 Jan 2026, untuk Fasa 2.


D’Angelus berkata bahawa jurang gaji sektor swasta semakin meningkat.

“Sekiranya kajian dijalankan secara objektif, jelas terbukti bahawa jurang antara yang berpendapatan tertinggi dan terendah dalam kebanyakan syarikat telah berkembang dengan pesat.

“Jurang dalam jumlah pampasan kini berada pada tahap yang boleh disifatkan sebagai melampau.

“Amalan rasuah dan kekurangan pengawasan kerajaan terdahulu di negara ini adalah punca utama kesusahan ini dihadapi,” kata D’Angelus yang merupakan penasihat buruh antarabangsa bagi Persatuan Penasihat Penyumbang Perlindungan Sosial Malaysia (SPCAAM).

Dia mendakwa bahawa kehilangan hak yang dirasai dan dinyatakan oleh golongan miskin dan kurang bernasib baik adalah sebahagian besarnya disebabkan oleh penyalahgunaan oleh sektor swasta, dan khususnya perniagaan besar.

“Pertubuhan seperti Persekutuan Majikan-Majikan Malaysia (MEF) sentiasa berhujah menentang sebarang jenis pembaharuan yang akan menetapkan tahap gaji di negara ini melebihi paras kemiskinan.

“Mereka seolah-olah mengabaikan kenaikan tahap gaji eksekutif kanan dengan mudah.

“Sekiranya mereka benar-benar mengambil berat tentang kos gaji, mungkin mereka harus menyokong keperluan untuk gaji maksimum di negara ini. Itu pastinya akan mengekalkan kos turun,” katanya.

-Malaysia Kini

TINGGLKAN KOMEN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

Kategori