Friday, October 25, 2024

Creating liberating content

Esscom Patah Cubaan Pindah...

SANDAKAN - Kawasan Keselamatan Khas Pantai Timur Sabah (Esscom) berjaya mematahkan cubaan lima...

Perbicaraan 1MDB 27 Ogos...

KUALA LUMPUR - Mahkamah Tinggi di sini akan menentukan sama ada akan memulakan...

Harga Minyak Petrol Naik...

PUTRAJAYA – Harga runcit siling bahan bakar ditetapkan secara mingguan mulai 30 Mac...

Demi Siapkan Urusan Kahwin,...

HANYA tinggal kurang dua bulan, pelakon popular Sharnaaz Ahmad bakal bergelar suami kepada...

Pengaktifan Tanpa Sengaja ‘Lift Dump Spoiler’ Oleh Kru Penerbangan Punca Nahas Pesawat

KUALA LUMPUR : Laporan akhir mengenai nahas pesawat Pesawat Beechcraft Model 390 (Premier 1) yang terhempas di Bandar Elmina, Shah Alam mendedahkan faktor nahas berlaku disebabkan tindakan peluasan tidak sengaja ‘lift dump spoiler’ oleh kru penerbangan ketika melakukan pemeriksaan sebelum mendarat.

IKUTI CHANNEL MYNEWSHUB DI WHATSAPP…..

Laporan siasatan itu juga mendapati latihan kru yang tidak mencukupi dan kurangnya kesedaran tentang operasi sistem ‘lift dump’ turut menjadi faktor penyumbang ke atas nahas yang mengorbankan enam orang.

“Pembantu Juruterbang tidak mempunyai pengetahuan yang mencukupi tentang risiko yang berkaitan dengan sistem ini, yang menyebabkan kesilapan operasi berlaku.

“Tindakan ini menyebabkan kehilangan daya angkat secara mendadak, sekali gus mengakibatkan kehilangan kawalan pesawat dan kemalangan tragis itu,” menurut laporan setebal 148 muka surat itu yang dikeluarkan hari ini.

Mangsa nahas pesawat ditemukan dalam kokpit pada kedalaman 1.52 meter dalam tanah

Dalam kejadian pada 17 Ogos 2023, pesawat Beechcraft Model 390 (Premier 1) yang berlepas dari Lapangan Terbang Antarabangsa Langkawi terhempas ketika dalam perjalanan ke Lapangan Terbang Subang mengorbankan 10 nyawa iaitu lapan penumpang (enam penumpang dan dua anak kapal penerbangan) serta seorang pemandu e-hailing dan seorang penunggang motosikal (p-hailing).

Dalam aeronautik, spoiler (kadang-kadang disebut sebagai pengurang angkat atau pengurang daya angkat) adalah peranti yang sengaja mengurangkan komponen daya angkat pada sesebuah airfoil secara terkawal.

Selalunya, spoiler adalah plat di permukaan atas sayap yang boleh dinaikkan ke atas ke dalam aliran udara untuk mengganggu aliran udara yang licin.

Dengan cara ini, spoiler mencipta kekurangan kawalan pada bahagian sayap di belakangnya, yang secara ketara mengurangkan daya angkat pada bahagian sayap tersebut.

Spoiler berbeza daripada brek udara kerana brek udara direka untuk meningkatkan seretan tanpa mengganggu pengagihan daya angkat di seluruh rentang sayap, manakala spoiler mengganggu pengagihan daya angkat serta meningkatkan seretan.


Fungsi lift dump spoilers:

Pengurangan lift:

Tujuan utama lift dump spoilers adalah untuk mengurangkan lift yang dihasilkan oleh sayap pesawat semasa pendaratan. Apabila digunakan, spoiler ini mengganggu aliran udara yang lancar di atas sayap, mengurangkan lift dan membantu pesawat mendarat di landasan dengan lebih cepat.

Peningkatan seretan:

Dengan menggunakan spoiler, pesawat juga meningkatkan seretan. Seretan tambahan ini membantu memperlambatkan pesawat dengan lebih berkesan selepas pendaratan, meningkatkan prestasi brek dan mengurangkan jarak yang diperlukan untuk berhenti.

Pengendalian di darat:

Lift dump spoilers membantu dalam meningkatkan pengendalian dan kestabilan pesawat selepas pendaratan dengan memastikan pesawat kekal stabil di landasan dan tidak melayang semula akibat lift yang tersisa.

Pelaksanaan:

Lift dump spoilers biasanya dilaksanakan secara automatik atau manual semasa fasa pendaratan. Dalam banyak pesawat, mereka diaktifkan apabila gear pendaratan diturunkan atau melalui penggunaan gear pendaratan itu sendiri.

-Berita Harian

TINGGLKAN KOMEN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

Kategori