Friday, March 29, 2024

Creating liberating content

COO Kumpulan AirAsia Meninggal...

KUALA LUMPUR - Ketua Pegawai Operasi Kumpulan AirAsia, Anaz Ahmad Tajuddin meninggal dunia...

Perhilitan Rampas 13 Ekor...

SEREMBAN - Jabatan Perlindungan Hidupan Liar dan Taman Negara (Perhilitan) Negeri Sembilan menahan...

Perkhidmatan Ambulans Lebih Efisen...

NIBONG TEBAL - Persatuan Bulan Sabit Merah (PBSM) hari ini melancarkan perkhidmatan ambulans...

Lima Lelaki Didakwa Menculik...

GEORGE TOWN - Lima lelaki hari ini dihadapkan ke Mahkamah Majistret di sini...

Perbincangan Air Dibayangi Isu Ruang Udara, Maritim

PERBINCANGAN mengenai Perjanjian Air 1962 antara Singapura dengan Malaysia dibayangi oleh isu maritim dan ruang udara, menurut Kementerian Luar (MFA), Singapura.

Dalam satu kenyataan dikeluarkan , jurucakap MFA berkata semasa pertemuan antara Perdana Menteri Singapura, Lee Hsien Loong dengan rakan sejawatnya dari Malaysia Tun Dr. Mahathir Mohamad pada 12 November 2018, “kedua-dua pemimpin menyatakan kesediaan mereka untuk pegawai-pegawai berbincang dengan lebih lanjut bagi lebih memahami kedudukan setiap pihak ke atas hak untuk menyemak semula harga air di bawah Perjanjian Air 1962.”

Jurucakap itu berkata Peguam Negara dari kedua-dua negara kemudian mengadakan pertemuan pada Disember 2018,” tetapi perbincangan mereka dibayangi oleh isu baharu yang timbul mengenai Had Pelabuhan Johor Bahru dan prosedur Sistem Pendaratan Instrumen Seletar (ILS).”

Kenyataan itu dikeluarkan sebagai mengulas pertanyaan media terhadap komen oleh Menteri Luar Malaysia, Datuk Saifuddin Abdullah, semalam.

Terdahulu, Saifuddin dilaporkan berkata rundingan semakan semula harga air mentah dengan Singapura yang dibekalkan Malaysia kepada Singapura bermula sejak sebulan lepas.

Beliau berkata rundingan itu dilakukan oleh Peguam Negara, Tommy Thomas dengan peguam negara republik berkenaan dan beberapa pertemuan lagi akan diadakan berhubung perkara itu.


“Perbincangan tentang perjanjian air telah bermula. Kita ada lapan perkara sedang dirunding dengan Singapura dan perjanjian air adalah satu daripadanya.

“Ini (kejayaan memulakan rundingan) kita anggap penting kerana sebelum ini, kita tidak dapat duduk semeja tentang isu itu,” katanya kepada pemberita selepas melawat Rohingya Education Centre (REC) Klang, Selangor, semalam. – BERNAMA

Kategori