Wednesday, September 11, 2024

Creating liberating content

Kompaun SPRM: 42 Individu,...

KUALA LUMPUR - Seramai 42 individu akan membuat laporan polis dan semakan kehakiman terhadap...

Kanak-Kanak Perempuan 11 Tahun...

ALOR SETAR - Seorang kanak-kanak perempuan berusia 11 tahun trauma selepas mendakwa nyaris...

Rama-Rama Terbang Dalam Kepala...

Buckinghamshire – Rob Fielding, 43, sedang asyik membaca buku di atas katilnya apabila...

Bajet 2015: RM2.7 Bilion...

KUALA LUMPUR - Sebanyak RM2.7 bilion akan diperuntukkan bagi pembinaan 1,000 menara pencawang...

GST Tidak Jejaskan Industri Barang Kemas

BUTTERWORTH – Cukai barang dan perkhidmatan (GST) yang dijadual dilaksana mulai 1 April tahun depan tidak akan menjejaskan industri barang kemas walaupun sektor itu termasuk dalam cukai berkadar enam peratus berkenaan.

Bendahari Divisyen Belia, Kesatuan Peniaga Barang Kemas Cina Heng Woh Pulau Pinang, Saw Eng Hock berkata pihaknya menjangka penjualan barang kemas menurun 20 hingga 30 peratus bagi dua tahun pertama pengenalan GST, namun permintaan akan kembali stabil selepas itu.

“Ini disebabkan orang ramai mungkin beranggapan mereka terpaksa membayar lebih susulan pelaksanaan GST, namun kami yakin ini hanya untuk tempoh singkat. Selepas orang ramai benar-benar memahami GST industri akan kembali normal,” katanya kepada pemberita, di sini hari ini.

Beliau ditemui selepas majlis penerangan GST bersama persatuan-persatuan tukang emas Pulau Pinang anjuran Jabatam Kastam Diraja Malaysia..

Sementara itu, Saw berkata setakat ini lebih 50 peratus daripada 300 anggota persatuan berkenaan telah mendaftar dengan kerajaan bagi menyertai GST.


“Kami percaya anggota persatuan yang belum berdaftar bagi menyertai GST masih belum faham mengenainya, sebab itulah kami merancang untuk mengadakan satu seminar pada Sabtu ini (21 Sept) di Kompleks Kastam Seberang Jaya, di sini bagi memberi menerangan kepada mereka mengenai GST,” katanya.

Katanya mereka akan dibantu Jabatan Kastam bagi memberi penerangan kepada anggota persatuan yang masih belum mendaftar.

“Kami mahu semua anggota persatuan mendaftar dan menerima manfaat daripada pelaksanaan GST itu nanti, ini adalah untuk kebaikan semua,” katanya. – BERNAMA

  • Lagi berita berkaitan:
  • GST

TINGGLKAN KOMEN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

Kategori