Friday, March 29, 2024

Creating liberating content

Perkampungan Atas Air Sabah...

KOTA KINABALU – Dua kebakaran yang memusnahkan kediaman di perkampungan atas air dalam...

LTTE: ADUN Seremban Jaya...

KUALA LUMPUR - Mahkamah Tinggi di sini, hari ini, melepas dan membebaskan Ahli...

FMLLP Bakal Perkenal ‘Challenge...

SHAH ALAM - Perkongsian Liabiliti Terhad Bola Sepak Malaysia (FMLLP) bakal memperkenalkan satu...

Semalam Catat Jumlah Ingkar...

PUTRAJAYA - Jumlah mereka yang dikompaun kerana ingkar Perintah Kawalan Pergerakan Pemulihan (PKPP) semalam menunjukkan...

Solat Sunat Aidilfitri Di Selangor Selaras 8 Pagi

SHAH ALAM – Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) menetapkan solat sunat Aidilfitri 1439 Hijrah di semua masjid dan surau di seluruh negeri diselaraskan pada 8 pagi, jika 1 Syawal ditetapkan pada esok (Jumaat).

Pengarah JAIS, Datuk Haris Kasim dalam kenyataan berkata penyelarasan waktu itu adalah atas titah Sultan Selangor Sultan Sharafuddin Idris Shah, selaku ketua agama Islam negeri.

Beliau berkata langkah itu juga adalah bagi mengelakkan kekeliruan jemaah terhadap keseragaman waktu solat sunat Aidilfitri antara masjid dan surau di seluruh Selangor.

“Waktu solat sunat ditetapkan lebih awal bagi membolehkan umat Islam mempunyai masa yang mencukupi untuk menziarahi sanak saudara tanpa menjejaskan waktu solat Jumaat pada hari sama.

“JAIS juga memohon kepada semua imam masjid dan surau di Selangor agar membacakan khutbah khas Aidilfitri serta Jumaat yang diterbitkan jabatan ini melalui muat turun dalam portal rasmi e-masjid.jais.gov.my,” katanya.


Haris turut menasihati dan mengingatkan umat Islam di Selangor supaya menyambut Hari Raya secara bersederhana, di samping mengeratkan hubungan silaturrahim serta menziarahi sanak saudara dan sahabat handai.

Tarikh melihat anak bulan Syawal ditetapkan pada petang ini iaitu bersamaan 29 Ramadan 1439 Hijrah dan pengumuman Hari Raya Aidilfitri akan dibuat malam ini oleh Pejabat Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja berdasarkan Rukyah dan Hisab. – BERNAMA

Kategori