Friday, March 29, 2024

Creating liberating content

Bank-Bank Sedia Lanjutkan Bantuan...

KUALA LUMPUR - Pihak industri perbankan bersedia membantu kalangan peminjam atau pelanggan mereka...

Kit Ujian Covid-19 3...

KETIKA ramai masih mencari kit ujian pantas Covid-19 ada pihak dikesan cuba mengambil...

Saudi Buka Kompleks Gajet...

RIYADH - Jika di Malaysia, pihak kerajaan Persekutuan mewujudkan Digital Mall menempatkan usahawan...

Berehat Berlakon, Isa Mahu...

NAMANYA mungkin masih janggal didengar dalam dunia nyanyian, tetapi Isa Khan merupakan bekas...

Tunggang Motosikal 2 Km Selepas Digigit Buaya

KUANTAN – “Saya nekad menunggang motosikal kira-kira dua kilometer (km) ke hospital dalam keadaan bermandi darah selepas digigit buaya,” kata Hamid Ismail yang nyaris maut selepas disambar buaya di Sungai Kampung Kurnia di sini, Jumaat lalu.

Menceritakan semula detik cemas itu, Hamid, 42, berkata ketika kejadian dia ke sungai berkenaan untuk turun ke laut kira-kira jam 4 pagi dan ketika mencedok air keluar daripada botnya seekor buaya secara tiba-tiba menyambar tangan kirinya.

“Ketika ditarik buaya ke dalam sungai, saya meronta sekuat hati untuk menyelamatkan diri namun ia lebih ganas dengan menggigit pipi, dada dan belakang badan saya.

“Tidak lama selepas itu saya berjaya menyelamatkan diri dan bergegas naik ke atas bot sebelum nekad menunggang motosikal sejauh dua km ke hospital (Hospital Tengku Ampuan Afzan (HTAA) ) dalam keadaan berlumuran darah.

“Sebaik tiba di hospital, saya terus ke kaunter kecemasan untuk meminta bantuan sebelum pengsan,” katanya ditemui NSTP di HTAA, di sini, hari ini.

Bagaimanapun, mangsa yang tinggal seorang diri di Rumah Kedai, Kuala Pahang, Pekan tidak dapat bercakap dengan jelas dan lama kerana kecederaan teruk di mulut yang menerima lapan jahitan.

Dia hanya mampu mengangguk dan menggeleng kepala ketika ditanya empat pegawai Jabatan Perlindungan Hidupan Liar dan Taman Negara (PERHILITAN) Pahang yang meluangkan masa dua jam mengambil keterangannya berhubung kejadian itu.

Malah, anggota berkenaan melakonkan semula detik-detik cemas dihadapi Hamid ketika diserang buaya bagi mendapatkan perincian berhubung kejadian terbabit.


Sementara itu, Pengarah PERHILITAN Pahang, Ahmad Azhar Mohammed, berkata anggotanya terpaksa melakonkan semula di depan mangsa bagi menceritakan keadaan sebenar yang berlaku berikutan nelayan itu sukar bercakap.

“Mangsa faham apa yang dilakonkan anggota PERHILITAN dan memang sah ia disambar buaya.

“Kita menolak spekulasi tular di laman media sosial mengatakan mangsa dipukul sekumpulan lelaki berdasarkan kesan luka pada badan nelayan berkenaan,” katanya.

Ahmad Azhar berkata, PERHILITAN sudah menubuhkan tabung bantuan serangan binatang buas di bawah Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) untuk membantunya memandangkan mangsa tiada waris yang tinggal di Pahang. – BH Online

Kategori