Thursday, March 28, 2024

Creating liberating content

Pas Tetap Bantah Arak...

IPOH: Pas tetap berpendiran tegas membantah pengeluaran arak tempatan jenama Timah meskipun Kabinet...

Warkah Untuk Rakyat Malaysia...

Warkah Untuk PMAssalamualaikum dan salam sejahtera, (Baca dgn hati)1. Selama ini saya menulis...

Pelajar Berbasikal Maut Dilindungi...

JOHOR BAHRU - Semua pelajar yang maut dirempuh sebuah kereta di Jalan Lingkaran...

Ronaldo Bantu Mangsa Gempa...

LONDON: Cristiano Ronaldo sekali lagi menunjukkan keprihatinannya apabila menghantar pesawat khas penuh dengan...

Akta 342 Akan Terus Digunakan Seluruh Negara, Tak Hanya Di Melaka

AYER KEROH – Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hamzah Zainuddin menegaskan bahawa Polis Diraja Malaysia (PDRM) akan terus menguatkuasakan Akta Pencegahan dan Pengawalan Penyakit Berjangkit 1988 (Akta 342) di seluruh negara dan bukan hanya di negeri Melaka menjelang Pilihan Raya Negeri November depan.

Ujarnya, bukan hanya parti politik, malah mana-mana kumpulan yang melanggar prosedur operasi standard (SOP) yang dikuatkuasakan tetap akan dikenakan tindakan.

“Parti Muda tak ada ya (belum didaftarkan), jadi perjumpaan (dikira) melanggar SOP.

“Tak kira parti atau mana-mana kumpulan melakukan sesuatu tidak mengikut SOP. Bukan setakat SOP pilihan raya malah Akta 342.

“Akta ini masih berjalan sama ada pilihan raya atau tidak, bukan hanya di negeri Melaka, di mana mana sahaja, ini orang tak faham orang ingatkan hanya pilihan raya.

“Penjarakan sosial, tak pakai pelitup muka, macam-macam yang ada dalam Akta 342 itu masih terpakai diumumkan Majlis Keselamatan Negara (MKN), itu sepatutnya kita fikirkan dahulu,” jelasnya.

Mengulas lanjut berhubung SOP Pilihan Raya Negeri (PRN) Melaka, jelasnya, ia akan dikuatkuasakan seperti diumumkan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) kelak.

“Kalau SOP yang dibuat SPR itu lain, itu belum diumumkan. Apabila diumumkan nanti kita (PDRM) akan ambil tindakan (penguatkuasaan) mengikut ketetapan yang dibuat SPR,” jelasnya lagi.


Tambah Hamzah, bagi memastikan kesiapsiagaan PDRM dalam menjaga keselamatan sepanjang PRN Melaka bermula 8 November depan, beberapa pendekatan diambil agensi itu.

“Dalam keadaan ini kita bincang adakah keanggotaan cukup, bagaimana nak menasihati anggota di bawah sana.

“Baru baru ini Parlimen telah revoke semula ordinan-ordinan, maka anggota perlu tahu kita balik Akta 342, semua itu perkara kita ambil kira.

“Maka perbincangan dan taklimat diberikan saya yakin PDRM kontinjen Melaka dapat memastikan kita berikan kesejahteraan untuk semua rakyat, sama ada (berada) dalam (negeri) atau yang datang melawat Melaka, akan rasa selesa,” jelasnya lagi.

Beliau berkata demikian selepas mengadakan lawatan kerja di Ibu Pejabat Polis Kontinjen Negeri Melaka pada Sabtu.

Turut hadir, Timbalan Ketua Polis Negara, Datuk Seri Mazlan Lazim. – Astro AWANI

TINGGLKAN KOMEN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

Kategori