Thursday, March 28, 2024

Creating liberating content

Hadiah Sama Rata Untuk...

KONSERT akhir Akademi Fantasia Megastar baru sahaja melabuhkan tirai pada Ahad yang lalu...

Imigresen Kelantan Tahan 107...

KOTA BAHARU - Sebanyak 107 pendatang asing tanpa izin (Pati) ditahan Jabatan Imigresen...

Lagi Kes Taska Cuai,...

SEMALAM Mynewshub ada melaporkan kes seorang bapa kesal apabila mendapati bayinya mempunyai kesan gigitan yang...

Perancis Tampil Segak Sebelum...

SKUAD kebangsaan Perancis nampaknya sudah bersiap sedia untuk beraksi dalam Piala Dunia. Mereka nampaknya...

Hartal Doktor Kontrak 2.0 Protes Bajet 2022

KUALA LUMPUR – Hartal Doktor Kontrak 2.0 akan dilaksanakan sebagai bantahan berikutan Bajet 2022 yang disifatkan, tidak langsung menyelesaikan isu doktor kontrak di negara ini.

Sekretariat Gerakan Hartal Doktor Kontrak melalui kenyataan media di Twitter malam tadi, berkata tiada langkah tanggungjawab penuh diambil kerajaan bagi menyelesaikan masalah berkenaan dan tawaran diberikan tidak masuk akal serta sekadar membuang masa.

Menurut kenyataan itu, Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) tidak langsung memberikan bantahan kepada Kementerian Kewangan berkenaan isu ini bagi membela hak doktor kontrak.

“Isu doktor kontrak dan masalah sistem kesihatan kita yang akan menggadaikan masa depan kesihatan rakyat tidak dipandang serius oleh Menteri Kewangan (Tengku Datuk Seri Zafrul Tengku Abdul Aziz).

“Lima tahun dalam perbincangan, masih tiada penyelesaian. Janji lantikan tetap dengan KWSP (Kumpulan Wang Simpanan Pekerja) yang sering diwar-warkan hanya umpan supaya kami berhenti bersuara.

“Selepas dua tahun doktor kontrak berhempas pulas melawan COVID-19, pengorbanan mereka tetap tidak dihargai,” kata kenyataan itu.


Zafrul ketika membentangkan Bajet 2022 di Parlimen, baru-baru ini mengumumkan kerajaan bersetuju melanjutkan perkhidmatan kontrak bagi 10,000 pegawai perubatan, pergigian dan farmasi untuk tempoh maksimum empat tahun, berbanding dua tahun ketika ini.

Ia bertentangan dengan desakan Hartal Doktor Kontrak sebelum ini, yang menuntut jaminan pelantikan tetap bagi doktor kontrak dan baharu selain hak gaji serta kebajikan sama rata dengan doktor tetap, termasuk cuti dan faedah.

Pada Julai lalu, Gerakan Hartal Doktor di seluruh negara, terpaksa mengambil tindakan drastik mengadakan perhimpunan aman, susulan kegagalan kerajaan memenuhi tuntutan menawarkan pelantikan tetap kepada semua doktor kontrak sedia ada selain menjelaskan kriteria lantikan tetap secara terperinci. – BH Online

TINGGLKAN KOMEN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

Kategori