Sunday, October 27, 2024

Creating liberating content

Isu UEC, Jaminan Menteri...

PERTUBUHAN Majlis Pembangunan Pendidikan Islam Malaysia (Mappim) dan gabungan 300 pertubuhan Gerakan Pembela...

Cadang Diskaun Tol Jambatan...

GEORGE TOWN - Seorang wakil rakyat kerajaan hari ini mencadangkan agar diskaun sebanyak...

4 Sungai Di Terengganu...

KUALA TERENGGANU - Jabatan Pengairan dan Saliran melalui laman web publicinfobanjir.water.gov.my melaporkan empat...

Lelaki Dipenjara 10 Tahun,...

MELAKA : Padah melakukan amang seksual fizikal terhadap anak saudara sendiri, seorang lelaki...

Jaga-Jaga Gerakan Hapus Melayu

IA sama seperti peristiwa perarakan Cina menunjukkan kuasa setelah menang bersih di Kuala Lumpur pada PRU 1969. Perarakan cauvinis Cina pada 11 &12 Mei, membawa penyapu simbol menghalau Melayu keluar dari KL punca tragedi berdarah 13 Mei.

Dalam perarakan meraikan kejayaan Dap dan Gerakan – parti totok Cina; sikap biadap mengusung penyapu serta provokasi meludah dan mengeluarkan kata-kata kesat kepada Melayu menyebabkan tindakan balas dari Melayu.

Peristiwa 13 Mei di mana Melayu dan Cina saling berbunuhan tidak berlaku begitu sahaja. Ia dirancang, disemarakkan, malah sengaja dipupuk sebagai agenda keganasan untuk menjatuhkan kerajaan.

Pada 1969, didorong tragedi saling berbunuh antara Melayu dan Cina di Singapura pada 1964, yang akhirnya menjadi antara faktor, pulau itu berjaya dimiliki Cina melalui negosiasi ancaman politik perkauman – Cina pada tahun 1969 mengharapkan hal yang sama terjadi di Kuala Lumpur.

Menang besar dan menyapu tujuh kerusi parlimen di Kuala Lumpur menyebabkan Cina merasa rusuhan kaum dan saling berbunuh akan memberikan tekanan pada kerajaan. Ketakutan kerajaan melihat pertumpahan darah, serta taktik keganasan ala Lee Kuan Yew yang diguna pakai merampas Singapura, sekali lagi mahu dicuba.

Cuma bezanya, kesilapan terlepas Singapura pada Cina tahun 1965 tidak akan berlaku lagi. Orang Melayu tidak akan ditipu dua kali oleh taktik keganasan jalanan yang digunakan Cina. Bawa penyapu untuk menghina Melayu serta tindakan meludah Melayu sepanjang perarakan 11 & 12 Mei 1969 bukan senjata untuk menakutkan Melayu.

Anak muda bernama Harun Idris bangkit. Mustahil Cina boleh dibiarkan melampau ke tahap sebiadap itu. Harun mengumpulkan orang Melayu di Kampung Baru. Harun mahu memimpin perarakan balas dan memberikan isyarat balas kepada Cina.

Akhirnya peristiwa 13 Mei berlaku. Versi cerita parang terbang dari Kajang serta parang terbang Batu Pahat dikenang sampai hari ini. Sikap Melayu Sungai Manik berdarah Rawa yang berpegang pada syahid demi ketuanan Melayu dan Islam akan selalu dikenang.

Kebangkitan Melayu untuk menyahut cabaran bermandi darah pada 13 Mei memberi isyarat jelas pada Cina, bahawa Melayu yang bersetuju dengan Inggeris memberikan kewarganegaraan pada Cina yang asalnya hanya kuli lombong bijih timah sebelum merdeka, bukanlah bangsa yang lembik dan boleh diludah dan digawang dengan penyapu.


Baca sejarah Peristiwa 13 Mei. Selain parang yang mencincang tubuh manusia, ratusan mayat yang maut ditembusi peluru memberikan fakta jelas: Melayu bukan bangsa yang boleh diuji sekadar dengan berarak membawa menyapu; meludah dan mengeluarkan kata-kata terhadap maruah bangsa dan agama mereka.

Sejak itu Cina belajar dan kenal Melayu. Inggeris barangkali licik dan pernah menjajah Melayu. Tetapi Cina jangan gatal tangan hendak mencuba. Tanahair ini selepas 31 Ogos 1957, bukan lagi untuk dijajah mana-mana bangsa asing tidak kira dari mana pun datangnya!

Sejak 13 Mei 1969, tidak ada lagi satu pun perarakan jalanan untuk tunjuk besar kepala dilakukan mana-mana bangsa untuk menguji dan mempersendakan Melayu dan Islam. Ini asas berpelembagaan sebuah negara bernama Malaysia. Malaysia adalah Persekutuan Tanah Melayu secara semangat tersiratnya.

Sejak 13 Mei orang kenal Melayu dan keupayaan mereka menggawang pedang dan parang menebas tubuh manusia. Mayat yang ditembusi peluru dan ditemui bersepah dari lapangan terbang Subang sampai ke sepanjang jalan sekitar Kuala Lumpur adalah tanda harga yang perlu dibayar apabila anda mencabar Melayu dengan penyapu, kata-kata kesat dan air ludah!

Justeru, 13 Mei memberikan amaran maut kepada sesiapa saja yang mahu berarak di jalanan untuk sengaja mencabar Melayu & Islam. Pakej harga yang perlu dibayar sudah tertera dalam kejadian 13 Mei.

Cuma Melayu perlulah ingat. Mereka yang masih bercita-cita menguasai negara ini demi menghapuskan apa saja keistimewaan Melayu dan Islam kini menyusun agenda berbeza. Mereka tidak lagi muncul dengan wajah politik. Mereka muncul dengan penyamaran baharu di sebalik gerakan hak asasi dan liberalisme! -MYNEWSHUB.CC

TINGGLKAN KOMEN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

Kategori