Friday, April 19, 2024

Creating liberating content

PPBM Umum Calon Parlimen...

PUTRAJAYA — Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) hari ini mengumumkan ahli akademik Datuk...

PAS Jangan Tawar Kerajaan...

ALOR SETAR – PAS perlu terlebih dahulu menunjukkan contoh mengamalkan kerajaan perpaduan di...

Rain, Kim Tae Hee...

TEKA-TEKI tarikh perkahwinan pasangan popular Korea Selatan, Rain dan Kim Tae Hee akhirnya...

Penangan Hebat Zahirah MacWilson...

PENANGAN drama lakonannya dalam Jangan Ada Benci Cintaku yang hangat ketika ini membuatkan pelakon Zahirah MacWilson...

Kucing Tak Bersalah Berak Depan Rumah Jiran – UAI

SHAH ALAM – Isu kucing berkeliaran dan membuang najis merata-rata bukan perkara biasa, malah menjadi antara perkara yang boleh mendatangkan permusuhan sesama jiran tetangga.

Akibat sikap kurang cakna tuan punya kucing yang menganggap perkara itu remeh, ia akhirnya meletakkan nyawa haiwan peliharaan mereka dalam bahaya sekaligus menjadi mangsa keadaan.

Mungkin ramai juga yang tidak mengetahui, sebenarnya terdapat tindakan yang boleh diambil dari sudut agama sehingga tular semula video memaparkan pendakwah terkenal, Ustaz Azhar Idrus menjawab persoalan berkaitan isu kucing berak merata ini.

Menerusi video berdurasi lebih tiga minit itu, Azhar menegaskan dalam kes tersebut, kucing yang membuang najis di rumah orang tidak bersalah, sebaliknya yang bersalah adalah pemilik haiwan tersebut.

Beliau berkata, berdasarkan kitab Feqah, sesiapa yang menjadi mangsa boleh meminta pemilik kucing untuk membersihkan rumahnya, namun jika enggan, perlu dibayar ganti rugi.

“Elok dah hukum hakam….Maka kalau pemilik kucing enggan juga, boleh dilaporkan kepada kadi tapi takkan nak lapor kes kucing pada kadi?

“Jadi dalam kes begini, orang yang beriman dia tidak akan susahkan orang lain sama ada dengan mulut atau perbuatan. Melepaskan haiwan, membusukkan rumah orang lain, ini orang yang tidak sejahtera Islamnya,” katanya.


Azhar berkata, sekiranya pemilik kucing masih tidak mengendahkan aduan yang dibuat, maka harus untuk mangsa membuang haiwan peliharaan itu ke tempat lain.

“Kalau tuan kucing buat tak tahu dan rumah kita masih jadi sasaran najis-najis tersebut, hukumnya harus untuk kita buang benda yang mudarat.

“Kita boleh ambil haiwan itu dan letak di tempat yang jauh tapi dia boleh hidup,” aktanya.

Terdahulu, video tersebut dimuat naik di media sosial pada 27 September 2013, namun ia tular semula. – Sinar Harian

Kategori