Friday, March 29, 2024

Creating liberating content

Ahli Parlimen Pembangkang ‘Ponteng’...

KUALA LUMPUR – Ahli Parlimen Tampin, Datuk Mohd. Isam Mohd. Isa mempersoalkan ketiadaan...

Betul Ke Nabila Tidak...

NAMA penyanyi, Nabila Razali mula meniti di bibir peminat sejak gimiknya untuk pelancaran...

Program Jualan Sentuhan Rakyat...

KUALA LUMPUR - Siri Program Jualan Sentuhan Rakyat (PJSR) mencatatkan nilai jualan berjumlah...

Dua Kes Omicron Libatkan...

JOHOR BAHRU - Dua kes Omicron melibatkan pasangan suami isteri jemaah umrah yang...

Nora Anne: Perancis Rakam Penghargaan Kepada Malaysia

PUTRAJAYA – Perancis merakamkan penghargaan kepada Malaysia atas usaha tanpa henti pihak berkuasa negara ini untuk mengesan remaja Ireland, Nora Anne Quoirin yang hilang semasa sedang bercuti di Malaysia.

Menteri Negara Perancis kepada Menteri Hal Ehwal Luar dan Eropah, Jean-Baptiste Lemoyne, menyampaikan penghargaan itu menerusi panggilan telefon semalam kepada Timbalan Menteri Luar, Datuk Marzuki Yahya, menurut kenyataan Kementerian Luar hari ini.

“Marzuki turut menyampaikan kepada Lemoyne simpati dan takziah Malaysia atas kematian mendiang Nora Anne,” menurut kenyataan itu.

Mayat Nora Anne, remaja berkeperluan khas berumur 15 tahun, ditemui pada tengah hari Selasa kira-kira dua kilometer dari resort The Dusun, tempat di mana dia dan keluarga menginap selepas mereka mendaftar masuk pada 3 Ogos untuk bercuti selama dua minggu.

Operasi mencari dan menyelamat besar-besaran dilancarkan susulan kehilangan gadis itu pada 4 Ogos, membabitkan agensi termasuk polis, tentera, anggota bomba dan penyelamat dan Angkatan Pertahanan Awam di samping Orang Asli serta pendaki sukarelawan.


Polis Perancis, Ireland dan Britain turut membantu polis Malaysia dalam siasatan kes itu.

Bapa Nora Anne, Sebastien Marie Philipe adalah warga Perancis manakala ibunya, Meabh Jaseprine Quoirin pula rakyat Ireland. 

Kategori