Saturday, April 20, 2024

Creating liberating content

Harga Kit Ujian Kendiri...

PUTRAJAYA - Penurunan harga kit ujian kendiri Covid-19 dijangka dilaksanakan pada November ini. Menteri...

Remaja Antara Individu Ditahan...

MIRI - Polis Sarawak menahan 50 individu menerusi 36 serbuan terhadap pusat perjudian...

Perkasa Kecam Tindakan SIS...

SHAH ALAM - Perkasa Selangor mengecam sekerasnya tindakan kumpulan liberal dikenali Sister In...

Kena Serangan Jantung, Hajat...

Pengarah terkenal, Mohamad Bin Mohd Khalid,51, atau lebih dikenali sebagai Mamat Khalid terpaksa...

Notis Peniaga Jual Barang Basah Mahal – KPDNKK

TEGAS… Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) Negeri Sembilan mengeluarkan notis kepada 20 peniaga di Pasar Besar Seremban dan Pasar Ampangan, semalam kerana menjual barang basah pada harga tinggi.

Ia susulan pemeriksaan dilakukan 28 pegawai dan anggota penguat kuasa mendapati barang basah terutama ayam dan daging lembu dijual pada harga tinggi Ramadan ini.

Ketua Pegawai Penguat kuasa KPDNKK negeri, Zubir Hamsa berkata, 13 notis dikeluarkan kepada peniaga di Pasar Besar Seremban manakala tujuh notis kepada peniaga di Pasar Ampangan.

“Daripada jumlah itu, 14 notis diberikan kepada peniaga ayam dan masing-masing tiga peniaga daging serta kambing.

“Pemeriksaan mendapati ayam sebelum ini dijual pada harga antara RM7.50 hingga RM8.20 tetapi mencecah RM9.20 minggu ini.

“Kebanyakan peniaga memberi alasan kenaikan harga disebabkan pemborong atau peladang dan kita memberi tempoh lima hari untuk mereka menyerahkan dokumen bagi siasatan,” katanya selepas melakukan pemeriksaan di Pasar Besar Seremban di sini, semalam.


Katanya, peniaga yang didapati melakukan kesalahan boleh dikenakan tindakan mengikut Seksyen 14(1) Akta Kawalan Harga dan Antipencatutan 2011 dan boleh didenda sehingga RM100,000 atau penjara tidak melebihi lima tahun.

Beliau berkata, pemantauan dilakukan pihaknya mengesan terdapat 51 barangan basah mengalami kenaikan harga dan 41 barang mengalami penurunan manakala barangan kering pula terdapat 36 barang mengalami kenaikan harga dan 65 barang menurun.

Zubir meminta orang ramai yang mempunyai maklumat mengenai kenaikan harga barang dan membuat aduan boleh terus ke pejabat KPDNKK negeri atau menghubungi talian bebas tol 03-88826088/6245 atau menggunakan aplikasi telefon pintar Ez ADU. – myMetro Online

Kategori