Friday, March 29, 2024

Creating liberating content

3,211 Kes Baharu Covid-19,...

KUALA LUMPUR - Penularan Covid-19 dalam negara mencatatkan 3,211 kes baharu hari ini...

Tindakan Amirudin Perlekeh Sultan,...

KUALA LUMPUR - Tindakan membeku peruntukan wakil rakyat pembangkang seperti diumumkan kerajaan Pakatan...

Bauksit: Tindakan Proaktif SPRM...

KUALA LUMPUR - Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) hari ini memuji tindakan proaktif...

Jihad Di Malaysia Diputus...

KUALA LUMPUR - Di Malaysia, tindakan untuk berjihad hendaklah diputuskan oleh Majlis Fatwa...

Pengusaha, Penternak Ayam Telur Diberi Pinjaman Lunak

KUALA LUMPUR : Kerajaan secara dasar bersetuju memberikan pinjaman lunak kepada pengusaha dan penternak ayam penelur dalam usaha memastikan bekalan telur sentiasa terjamin.

Timbalan Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna, Datuk Rosol Wahid, berkata keputusan itu dicapai melalui persetujuan bersama membabitkan pelbagai pihak dalam sesi libat urus diadakan minggu lalu.

Bagaimanapun, katanya, jenis dan jumlah pengagihan pinjaman lunak itu akan dimuktamadkan Kementerian Pertanian dan Industri Makanan serta Kementerian Kewangan, bergantung kepada saiz pengoperasian pengusaha dan penternak ayam penelur berkenaan.

“Pinjaman lunak ditawarkan bagi membantu pengusaha menampung pertambahan kos operasi di ladang diusahakan mereka susulan faktor penularan pandemik COVID-19.

“Kerajaan akui (kekurangan bekalan telur ayam) dan mereka (pengusaha) mengadu kepada kita mereka (mengalami) kerugian sehingga tiga sen setiap telur, mengikut gred,” katanya ketika ditemui selepas merasmikan sebuah kedai perkakasan rumah di sini, hari ini.


Isnin lalu, BH melaporkan, kerajaan diminta mempertimbangkan tiga syor bagi menyelesaikan isu kekurangan bekalan telur ayam yang menyaksikan harga hasil ladang itu turut meningkat kebelakangan ini.

Cadangan dikemukakan Persekutuan Persatuan-Persatuan Penternak Malaysia (FLFAM) adalah penamatan serta-merta Skim Harga Maksimum Keluarga Malaysia (SHMKM), penyediaan lebih ramai pekerja asing ke sektor itu serta pemberian subsidi khas kepada pengusaha ladang ayam penelur.

-Berita Harian

TINGGLKAN KOMEN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

Kategori