Thursday, March 28, 2024

Creating liberating content

Lancar ‘Malaysia’ Sempena PRU14...

TIDAK boleh dinafikan, kebanyakan lagu digubah komposer dan penyanyi, Faizal Tahir pasti jadi...

Angkasawan Negara Jadi Penghantar...

KUALA LUMPUR - Angkasawan negara, Datuk Dr Sheikh Muszaphar Shukor Sheikh Mustapha tidak...

Hari Lahir Lebih Bermakna...

SAMBUTAN hari lahir pasti lebih bermakna dengan kehadiran insan yang telah bertarung nyawa...

Wanita Ditahan Cuba Seludup...

SEORANG wanita ditahan di lapangan terbang John F. Kennedy, New York selepas didapati...

Perubahan Operasi Sekolah Selepas 2 Minggu Peralihan Fasa

KUALA LUMPUR – Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) menetapkan perubahan pengoperasian sekolah mengikut fasa baharu akan bermula dua minggu selepas peralihan fasa.

Pengarah Bahagian Pengurusan Sekolah Harian KPM, Zainal Abas berkata, pembukaan sekolah pada 3 dan 4 Oktober ini adalah bagi negeri dalam Fasa 2 hingga 4 Pelan Pemulihan Negara (PPN) seperti diumumkan Menteri Kanan Pendidikan, Datuk Dr Radzi Jidin.

Beliau berkata, sesi persekolahan bagi negeri-negeri yang beralih fasa bermula 1 Oktober ini masih mengikut fasa terdahulu.

“Sekolah bagi negeri yang beralih fasa misalannya semalam Perdana Menteri mengumumkan Lembah Klang beralih dari Fasa 2 kepada Fasa 3. Apabila diumumkan peralihan itu, pengoperasiannya akan bermula dua minggu selepas itu.

“Jadi pada 3 Oktober ini, Putrajaya, Kuala Lumpur dan Selangor serta Melaka masih lagi akan beroperasi sebagai negeri Fasa 2. Selepas dua minggu pada 17 Oktober, baru beralih ke Fasa 3.

“Ini bagi memberi ruang kepada ibu bapa membuat persediaan anak-anak ke sekolah dan guru menyediakan jadual waktu penggiliran,” katanya dalam sesi webinar Hidup Bersama Virus Covid-19: Kanak-kanak dan Remaja yang disiarkan secara langsung di Facebook Kementerian Kesihatan Malaysia, hari ini.


Zainal adalah ahli panel sesi keempat dan kelima yang menerangkan mengenai pengoperasian sekolah di Fasa PPN dan prosedur operasi standard sekolah.

Kelmarin, Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob mengumumkan Mesyuarat Jawatankuasa Khas Pengurusan Pandemik bersetuju membenarkan peralihan fasa PPN bagi Lembah Klang, Melaka dan Kedah berkuat kuasa 1 Oktober.

Lembah Klang membabitkan Kuala Lumpur, Putrajaya dan Selangor serta Melaka beralih dari Fasa 2 ke Fasa 3 manakala Kedah beralih dari Fasa 1 ke Fasa 2. – myMetro Online

TINGGLKAN KOMEN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

Kategori