Friday, April 19, 2024

Creating liberating content

Janakuasa Tenaga Geotermal Tawau...

TAWAU - Projek pembangunan Janakuasa Tenaga Geotermal berkapasiti 30MW di Apas Kiri di...

Sukan Asia: Tiada Atlet...

KUALA LUMPUR - Tiada dalam kalangan atlet Malaysia diuji positif dalam ujian doping...

ADUN Sri Muda Fail...

PUTRAJAYA — Anggota Dewan Undangan Negeri (ADUN) Sri Muda, Mat Shuhaimi Shafiei hari...

Maaf Tangan Melecur, Tak...

JOHOR BAHRU - Sultan Johor, Sultan Ibrahim Sultan Iskandar menzahirkan perasaan dukacita tidak...

PRN Johor Perlu Diadakan Kerana Kedudukan Kerajaan Negeri Rapuh

JOHOR BAHRU: Pilihan Raya Negeri (PRN) Johor perlu diadakan berikutan kerajaan negeri berada dalam keadaan amat tidak stabil dan berada atas ihsan pembangkang.

Pengerusi Perhubungan UMNO Johor, Datuk Hasni Mohammad, berkata kedudukan kerajaan negeri yang rapuh itu tidak harus berlaku di negeri ini.

Katanya, beliau membuat penilaian teliti selepas kematian Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Kempas, Datuk Osman Sapian, bagi mengadakan pilihan raya kecil (PRK), namun mengubah pendirian berikutan jaminan komitmen kestabilan yang diberikan pembangkang Johor.

“Namun insiden pembangkang Johor yang membawa rundingan Majlis Tindakan Daerah (MTD) pada Sidang DUN Johor selepas Belanjawan Johor 2022 dibentangkan, November lalu, mengubah pendirian saya.

“Ia berikutan undian dilakukan menerusi rundingan itu membawa kepada keputusan seri 27 sama apabila undian di DUN dilakukan. Namun, Speaker DUN, Suhaizan Kaiat memutuskan untuk berpihak pada kerajaan menjadikan keputusan undian 28-27, bagi membolehkan kerajaan Johor tidak tergantung.

“Insiden ini membuktikan kerajaan Johor amat tidak stabil dan berada atas ihsan pembangkang manakala komitmen pembangkang itu hanya janji manis di bibir. Oleh itu, UMNO Johor dan saya memutuskan untuk kita dapat mandat baharu daripada rakyat bagi menubuhkan kerajaan negeri lebih kuat.

“Kerajaan yang lebih kuat dapat membawa lebih banyak pembangunan kepada negeri dan rakyat dan tidak sekadar bergerak atas ihsan pembangkang,” katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang media di Pejabat Perhubungan UMNO Johor, di sini, hari ini.

Hadir sama, Setiausaha Agung UMNO, Datuk Seri Ahmad Maslan dan pimpinan UMNO dan Barisan Nasional (BN) Negeri.

Terdahulu, Hasni yang juga ADUN Benut, mempengerusikan Mesyuarat Perhubungan UMNO Johor sebelum menghadap Sultan Johor, Sultan Ibrahim Iskandar bagi memohon perkenan baginda membubarkan DUN Johor.

Sultan Johor, Sultan Ibrahim Iskandar berkenan menandatangani watikah pembubaran Dewan Negeri Johor (DUN) berkuat kuasa hari ini.

Dalam pada itu, Hasni berkata, pembubaran DUN sudah berlaku dan terserah kepada Speaker DUN Johor, Suhaizan Kaiat, membuat pengumuman rasmi diikuti ketetapan tarikh PRN yang akan ditentukan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) dalam tempoh 60 hari.


“DUN sudah terbubar dan terserah kepada Speaker dan SPR pula selepas ini menentukan apa yang sepatutnya,” katanya.

Hasni juga melihat peluang UMNO Johor amat baik pada PRN yang akan berlangsung nanti.

Katanya, ia berikutan komitmen jitu jentera parti yang sentiasa bersiap sedia dan bersungguh mematuhi arahan yang diberikan kepemimpinan tertinggi dan negeri.

“Peluang kita amat baik sekali dan kita harap akan dapat lebih kerusi daripada Pilihan Raya Umum-14 (PRU-14),” katanya.

Mengulas isu pembahagian kerusi pula, Hasni yakin ia akan dimuktamadkan dalam masa terdekat.

“UMNO, MCA dan MIC Pusat akan duduk berbincang bagi menentukan pengagihan kerusi sebelum memuktamadkan calon, namun kita harap dapat lebih kerusi berbanding PRU-14.

“Kita akan tunggu ketetapan dibuat pucuk pimpinan,” katanya.

Mengulas sama ada BN Johor akan bergerak bersendirian pada PRN ini, Hasni berkata, kerjasama dalam komposisi pembahagian kerusi parti di luar BN pada PRN, adalah tertakluk pada budi bicara pimpinan tertinggi.

“Kita di negeri akan beri maklum balas dan cadangan termasuk kerjasama dalam BN sendiri.

“Saya akan bincang di peringkat negeri dan akan bentangkan kepada pucuk pimpinan untuk dimuktamadkan, namun pintu belum tertutup untuk bekerjasama dengan mana-mana pihak,” katanya.

BHonline-

TINGGLKAN KOMEN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

Kategori