Friday, March 29, 2024

Creating liberating content

Lelaki Didakwa Cederakan, Ugut...

IPOH - Setiausaha Dewan Perhimpunan Cina Perak didakwa di Mahkamah Majistret di sini...

7 Identiti Kru Kapal...

MUAR — Identiti tujuh daripada sembilan mangsa yang dipercayai kru kapal korek pasir...

Batu Kurau Bakal Jadi...

LARUT - Batu Kurau di sini yang mempunyai kawasan tanaman durian yang luas...

Singapura Catat 811 Jangkitan...

SINGAPURA: Kementerian Kesihatan (MOH) melaporkan 811 kes jangkitan COVID-19 baru sehingga 12 tengah...

RMKe-12: Malaysia Berpendapatan Tinggi Pada 2025

KUALA LUMPUR – Rancangan Malaysia Ke-12 (RMKe-12) menyasarkan empat matlamat utama untuk dicapai dalam tempoh lima tahun, bermula tahun ini hingga 2025.

Sekiranya matlamat dalam RMKe-12 berjaya dicapai, Malaysia diunjur menjadi negara berpendapatan tinggi dan mempunyai kualiti hidup lebih baik, selain menjadi negara berteknologi tinggi pada 2025.

Perdana Menteri, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob, berkata matlamat pertama RMKe-12 adalah menyasarkan pertumbuhan Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) pada kadar 4.5 peratus hingga 5.5 peratus setahun dalam tempoh berkenaan.

Selain itu, katanya, kerajaan juga mahu meningkatkan purata pendapatan isi rumah kepada kira-kira RM10,000 sebulan pada 2025.

“Matlamat ketiga adalah jurang KDNK per kapita antara Wilayah Tengah dan Sabah dikurangkan kepada satu nisbah 2.5, manakala bagi Sarawak dikurangkan kepada satu nisbah 1.2 pada 2025.

“Keempat, pengurangan intensiti pelepasan gas rumah kaca atau ‘green house gas’ (GHG) sebanyak 45 peratus kepada KDNK pada 2030, berdasarkan intensiti pelepasan pada 2005, sejajar dengan Perjanjian Paris 2015,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika membentangkan RMKe-12 di Dewan Rakyat, hari ini.

Mengulas lanjut, Ismail Sabri menegaskan, RMKe-12 adalah pelan pembangunan menyeluruh yang akan memperkenalkan beberapa pembaharuan bagi memastikan pertumbuhan ekonomi yang mampan, dengan pengagihan peluang dan hasil yang lebih saksama.


Bagi tujuan itu, katanya, tiga tema dan empat pemangkin dasar serta 14 pemacu perubahan diperkenalkan dalam RMKe-12.

Tegasnya, kerajaan mengambil pendekatan keseluruhan negara yang membabitkan seluruh jentera dan agensi kerajaan, industri serta masyarakat dalam misi tunggal untuk melaksanakan pembaharuan.

“Tujuan pembaharuan ini bukanlah untuk menjana kekayaan negara semata-mata, sebaliknya bagi menangani beberapa cabaran struktur ekonomi, menyediakan tenaga kerja masa hadapan, meningkatkan kesejahteraan Keluarga Malaysia dan merapatkan jurang pembangunan antara wilayah.

“Ia juga bagi memastikan pelaksanaan kaedah yang lebih berkesan dalam menyampaikan perkhidmatan kepada rakyat.

“Insya-Allah, dengan terlaksananya pembaharuan ini, pada 2025, Malaysia akan menjadi sebuah negara berpendapatan tinggi dan mempunyai kualiti hidup yang lebih baik, selain kita juga berhasrat menjadikan Malaysia sebuah negara berteknologi tinggi,” katanya. – BH Online

TINGGLKAN KOMEN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

Kategori