Thursday, March 28, 2024

Creating liberating content

Seorang Bapa Cuba Bunuh...

IPOH - Seorang lelaki cuba membunuh diri bersama dua anak lelakinya dengan bertindak...

Positif Dadah, Zarina Anjoulie...

MAHKAMAH Majistret Petaling Jaya, Selangor pada Sabtu menjatuhkan hukuman denda RM5,000 kepada pelakon...

20,000 Sertai Perang Tomato...

MADRID - Ribuan orang membanjiri jalan raya sambil melempar tomato masak sesama sendiri...

260 Anggota Polis Pastikan...

KUANTAN - Seramai 260 anggota dan pegawai polis akan ditempatkan bagi mengawal aliran...

RTK-Antigen, RT-PCR Mampu Kesan Varian Omicron – Khairy

SHAH ALAM : Ujian pengesanan COVID-19, menggunakan RTK-Antigen dan RT-PCR adalah berkesan untuk mengesan varian Omicron, kata Menteri Kesihatan Khairy Jamaluddin.

Beliau berkata perkara itu dimaklumkan pakar daripada Institut Penyelidikan Perubatan (IMR) namun kajian masih lagi dilakukan bagi mengetahui lebih mendalam berkenaan varian tersebut.

“Ujian RT-PCR sepatutnya ok, tapi dari segi keberkesanan RTK-Antigen kami masih mengkajinya tetapi setakat ini ia masih dapat mengesan varian Omicron ini,” katanya pada sidang media selepas Majlis Apresiasi Petugas COVID-19 Institut Kesihatan Negara di sini hari ini.

Katanya kajian lanjut mengenai varian itu bukan hanya mengenai ujian pengesanan tetapi juga soal keberkesanan vaksin.

“Kami akan dapat laporan daripada pengeluar vaksin yang sedang melaksana kajian dengan pantas sama ada vaksin mereka berkesan terhadap varian tersebut,” katanya sambil menambah laporan itu dijangka diperoleh dalam seminggu ke dua minggu lagi.

“Soal ketiga kami kena lihat adalah keganasan Omicron ini dan kami dapat laporan awal di Afrika Selatan yang merupakan negara yang vaksinasi mereka rendah tetapi Omicron ini hanya telah menyebabkan gejala yang sederhana. Ada beberapa berita baik, tetapi sekali lagi kami tidak tahu dan kami perlu tunggu dan lihat,” katanya.

Pada masa sama, Khairy berkata terlalu awal untuk menjangkakan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) untuk dikenakan semula susulan kemunculan Omicron.


“Terlalu awal, rakyat marah dengar PKP ini dan penyelidik sedang meneliti perkara ini,” katanya.

Mengenai gelembung perjalanan dan keperluan kuarantin di rumah dan hotel bagi pengembara yang kembali dari negara yang dikategorikan sebagai risiko, katanya perkara itu akan dibincang dengan Ketua Pengarahnya petang ini.

“Ada beberapa opsyen yang akan dipertimbangkan untuk dapat kita perketatkan lagi kawasan sempadan kita,” katanya.

Mengenai Perjalanan Lengkap Vaksin (VTL) dengan negara Indonesia, Thailand dan Brunei, perbincangan masih lagi berlangsung dengan mengambil kira kewujudan varian baharu.

Sementara itu bagi prosedur operasi standard untuk Pilihan Raya Negeri (PRN) Sarawak Khairy berkata maklumat lanjut mengenai perkara itu akan diperoleh esok dan pengumuman mengenainya akan dibuat dalam masa terdekat.

-Awani

TINGGLKAN KOMEN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

Kategori