Friday, March 29, 2024

Creating liberating content

Juruterbang TUDM Wanita Cekap...

LABUAN - Ruang udara yang terbentang luas tidak sedikit pun menggentarkan juruterbang wanita...

Melukis Jadi Terapi Alternatif...

KUALA LUMPUR - "Melukis menjadi salah satu rawatan terapi buat saya, ia memberi...

Banjir Makin Buruk, 55...

KUCHING - Jabatan Pendidikan Sarawak melaporkan 55 sekolah ditutup dan tidak beroperasi hari...

Gaza Diserang Lagi, Orang...

SERANGAN udara bersiri terbaru Zionis ke atas Gaza telah meragut nyawa tiga orang...

“Tak Kisah Anak Muslim, Cuma Mahu Dia Kembali”

PASRAH… M. Indira Gandhi reda jika anak perempuan bongsunya, Prasana Diksa mahu kekal menjadi Muslim, waima Mahkamah Persekutuan memutuskan untuk batal penukaran agamanya.

“Saya tidak kisah apa pun agama yang Prasana pilih. Dia boleh kekal jadi orang Islam jika dia mahu. Saya cuma mahu dia kembali ke pangkuan saya. Saya tak tahu macam mana rupa dia sekarang. Hanya waktu dia kecil.

“Adilkah perkara itu pada saya sebagai ibu kandungnya? Biarkan dia diambil daripada saya tanpa pengetahuan? Agama adalah pilihan individu. Saya tidak akan campur tangan atau paksa. Saya hanya mahu anak saya balik.

“Tolong jangan guna isu agama untuk memisahkan kami,” kata Indira kepada portal Malay Mail Online sebagai mengulas gesaan Persatuan Ulama Malaysia (PUM) yang meminta pihak polis tidak memburu bekas suaminya itu.

Lelaki berkenaan, Muhammad Ridhuan Abdullah dipercayai berjaya melarikan tiga anak mereka termasuk Tevin Darsiny dan Karan Dinish pada 2009 lalu selepas memeluk Islam demi memelihara akidah kanak-kanak terbabit.

Ketiga-tiga anak pasangan tersebut iaitu dua perempuan dan seorang lelaki, kini masing-masing berusia 20 tahun, 19 tahun dan sembilan tahun. Muhammad Ridhuan, 47, dipercayai pihak polis masih lagi berada dalam Malaysia.

PUM ketika merujuk polemik isu panas berkenaan dipercayai merayu Ketua Polis Negara, Tan Sri Mohamad Fuzi Harun membatalkan operasi buru si bapa tersebut sehingga penyelesaian bersama dicapai dengan bekas isterinya.


Ia susulan panel lima hakim Mahkamah Persekutuan sebulat suara memutuskan pertukaran agama tiga anak guru tadika berkenaan kepada Islam adalah tidak sah, sekali gus membatalkan keputusan Mahkamah Rayuan pada 2015.

Pihak PUM turut bimbang jika masih dilakukan polis, konflik antara penganut dua agama mungkin tercetus hingga berlaku keganasan dalam masyarakat seperti insiden rusuhan kes Natrah dimurtadkan di Singapura pada 1950 lalu.

Kenyataan dimuat naik melalui akaun rasmi Facebook milik organisasi itu ketika perayaan Thaipusam oleh jutaan masyarakat Hindu semalam namun sudah dipadam, menurut Malay Mail Online. – Agensi/Mynewshub.cc/HAA

Kategori