Friday, March 29, 2024

Creating liberating content

Muhammadiyah Indonesia Sambut 1...

BEKASI – Anggota pertubuhan Islam Muhammadiyah mengerjakan solat sunat Hari Raya Aidilfitri di...

5 Lelaki Direman Kes...

IPOH – Lima lelaki ditahan reman selepas dipercayai terlibat dengan kes pembunuhan melibatkan...

`Drama Cinta’ Lelaki Sanggup...

"TOLONG jangan tinggalkan aku, aku merayu pada kau!" demikian rintihan dan rayuan seorang...

Pesawat Sriwijaya Air Dipercayai...

KUALA LUMPUR - Sebuah Pesawat Sriwijaya Air hilang dari radar 5 minit selepas...

Yayasan Kebajikan Siswa Keluarga Malaysia Bantu Mahasiswa

PUTRAJAYA – Perdana Menteri, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob hari ini melancarkan Yayasan Kebajikan Siswa Keluarga Malaysia sebagai sebuah badan berperanan membantu golongan mahasiswa yang memerlukan.

Sebagai permulaan, beliau berkata kerajaan memperuntukkan dana sebanyak RM5 juta kepada yayasan itu, yang akan disalurkan menerusi Kementerian Kewangan sebagai tanda sokongan kerajaan bagi memastikan kelangsungan operasi serta matlamat penubuhannya tercapai.

“Badan ini akan berkolaborasi dengan kesemua saluran bantuan dan yayasan sedia ada di institusi pengajian tinggi (IPT) bagi memudahkan bantuan disalurkan kepada mahasiswa yang memerlukan bantuan.

“Sehubungan itu, saya mengingatkan kepada agensi dan pihak yang terbabit supaya permudahkan dan percepatkanlah sebarang permohonan lengkap yang diterima daripada mahasiswa supaya bantuan dapat disalurkan segera kepada mereka,” katanya.

Berucap pada majlis pelancaran yayasan berkenaan secara maya di Facebook rasmi Kementerian Pengajian Tinggi (KPT), Ismail Sabri menegaskan penubuhan yayasan itu menjadi bukti keprihatinan kerajaan terhadap kebajikan mahasiswa seperti terkandung dalam konsep Keluarga Malaysia iaitu Keterangkuman, Kebersamaan dan Kesyukuran.

Majlis itu turut dihadiri Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Seri Dr Noraini Ahmad dan Menteri Kewangan, Tengku Datuk Seri Zafrul Tengku Abdul Aziz.

Susulan penubuhan yayasan berkenaan, Ismail Sabri berharap pengurusan dan penyelarasan hal ehwal kebajikan mahasiswa menjadi lebih bersepadu dengan pembabitan semua pihak sekali gus menterjemahkan konsep Keluarga Malaysia.

Memperincikan mengenai Yayasan Kebajikan Siswa Keluarga Malaysia, Ismail Sabri berkata yayasan berstatus badan rasmi peringkat nasional itu ditubuhkan di bawah Akta 258 dan dikawal selia Bahagian Hal Ehwal Undang-Undang Jabatan Perdana Menteri.


Beliau turut menyeru Majlis Perwakilan Pelajar dan mahasiswa supaya menjalankan tanggungjawab dalam memastikan tiada rakan mahasiswa mereka yang memerlukan tercicir daripada menerima bantuan.

“Sebagaimana dalam sebuah keluarga, setiap ahli yang susah, perlu dibantu bersama-sama dan nilai-nilai murni ini juga perlu diamalkan setiap mahasiswa. Amat mustahak bagi setiap mahasiswa melihat rakan-rakan sebagai sebuah keluarga besar yang saling memerlukan,” katanya.

Beliau berkata sebelum yayasan itu ditubuhkan, kerajaan memperkenalkan beberapa bantuan kepada mahasiswa sepanjang negara dilanda pandemik Covid-19 antaranya Bantuan Pelan Data B40 membabitkan peruntukan RM24 juta dengan memberi manfaat kepada lebih 300,000 mahasiswa dan Bantuan Peranti B40 yang diberikan secara bersasar kepada hampir 9,000 mahasiswa menerusi peruntukan RM13 juta.

“Turut diberikan moratorium Pinjaman Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) yang memanfaatkan 1.5 juta peminjam.

“Terkini, kerajaan menyalurkanSumbangan e-Tunai kepada mahasiswa berumur antara 18 hingga 20 tahun menerusi Program e-Belia,” katanya dan menambah bahawa bantuan itu sebagai tanda kecaknaan kerajaan bagi meringankan beban aktiviti pengajaran dan pembelajaran warga kampus.

Menyifatkan mahasiswa sebagai entiti terpenting di sisi kerajaan dalam menentukan kepimpinan masa depan Keluarga Malaysia, beliau menyeru 1.2 juta golongan mahasiswa di negara ini supaya menggenggam erat prinsip kebersamaan tanpa mengira agama dan bangsa. – BERNAMA

TINGGLKAN KOMEN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

Kategori